علی مهدی زاده

دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی/مسئول استارتاپ دومینو

علی مهدی زاده

دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی/مسئول استارتاپ دومینو

علی مهدی زاده

به نام او
چند وقتی است که مسئولیت استارتاپ دومینو را در مرکز نواوری دانشگاه امام ع صادق بر عهده گرفتم و قصد دارم در این وبلاک مطالب مرتبط با حوزه کار آفرینی،کسب و کار،استارتاپ و ...... قرار دهم
با تشکر از شما که وبلاک من را دنبال می کنید

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

دومینو3(تجربه راه اندازی یک استارتاپ)

شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۸، ۰۵:۵۵ ب.ظ

گزارش جلسه سوم دومینو

آقای محمد مهدی باریده ، هم بنیان گذار استارت_آپ payping این هفته میهمان دومینو مرکزنوآوری دانشگاه امام صادق(ع) بودند و تجربه های جالب توجهی را به مخاطبان انتقال دادند.

ایشان ورودی 89 رشته مکانیک ماشین های ریلی دانشگاه علم وصنعت بودند و ارشد خود را درهمین رشته از دانشگاه خواجه نصیر اخذ کردند.

سرویس پرداخت payping حوالی سال 94 بطور جدی کلید خورد.

آقای باریده به مدت 2سال، هرهفته 4شنبه ها با شرکت دررویداد همفکر به کسب تجربه درباره ادبیات و اصول استارت آپی می پرداخت. در دوران دانشجویی با طراحی وبسایت و ترجمه و تولیدمحتوا درآمد کسب میکرد. بعد ازمدتی پی برد که به شبکه ای از افراد دسترسی دارد که میتواند ازآنها برای ایجاد یک کسب وکار استفاده کند. پس در اولین رویداد استارت آپ ویکند که به پستش خورد شرکت کرد . این رویداد مرتبط با گردشگری بود و درآنجا موفق شد تا یک تیم 6نفره فراهم کند.

او به همراه تیمش درقدم اول نمونه های مشابه داخلی و خارجی ایده خودرا مطالعه کردند.

او توصیه میکند که مهمترین نکته، تمرکز اعضای تیم برروی کسب و کارشان است و بهتراست مشغول پروژه دیگری نباشند.

هر ایده ای که در صدد طراحی آن بعنوان یک محصول هستید، باید متناسب با نیاز جامعه هدف باشد و نه چیز دیگر.

در قدم اول یک استارت آپ طراحی کردند(سال93) که گردشگران را در مکان های تفریحی میچرخاندند و ازآنها پول دریافت میکردند.درآن سال با 12دلار، یک تور یک روزه برای گردشگران چینی تدارک دیدند. و این اولین تجربه آنها بود.

ایشان تاکید کردند که درطراحی کسب وکار و محصول، تحقیقات بازار خیلی اهمیت دارد و mvp میتواند در این راستا به شما کمک کند.

داستان payping

 ابتدا برای payping یک پرسش نا مه طراحی کردند و آن را در خوابگاه دانشگاه شان پخش کردند. از جمله سوالات آن این بود که:

  1. آیا تابحال از دوست خود پولی قرض گرفته اید؟
  2. آیا او پول شمارا سرموعد پرداخت کرده است؟
  3. آیا آنها اصلا پول شما را بازگردانده اند؟

پاسخ این سوالات این نتیجه را به ذهن متبادر کرد که مردم در پس گرفتن پول خود که به دیگران قرض داده اند، غالبا ناکام بوده وبعضا حتی به پول خود هم نمیرسند. پس این نتیجه را گرفتند که فرهنگ قرض دادن پول فعلا بین مردم به خوبی جا نیفتاده بنابراین از یک استارت آپ بامحوریت قرض دادن پول توسط چند نفر به یک نفر، تصمیم به pvot گرفته و مدل خود را به کلی تغییر دادند.

آنها به این نتیجه رسیدند که مردم دنبال سازوکاری هستند که پول خود را راحت پرداخت کنند ( بدون رجوع به ATM) و درآن زمام اپلیکیشن های همراه بانک و آپ و.. وجود نداشت.

بنابراین یک سستم پرداخت آنلاین راه انداختند که ازطریق شبکه بانکی،بدون اخذکامزد، کار انتقال کارت به کارت بصورت اینترنتی را انجام میدادند.

2مزیت رقابتی آنها در اول کارpayping

  1. حذف کارمزد500 تومانی انتقال پول
  2.  انتقال پول بدون رجوع به ATM

استارت این ایده در شتابدهنده آواتک بود. آنها از شبکه خود(دوستان، فامیل و..) برای تست و تبلیغات محصول استفاده کردند. جالب اینجاست که تا 2سال بعد از شروع کار خدمات آنها بربستر وب بود و هیچ اپلیکیشنی نداشتند.

و در آخر نکته دیگری ایشان به حضار گوشزد کردند آن بود که باید جرئت نه گفتن به ویژگی های افراطی و بیش از حد به مدل خود را داشته باشید.

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی